ترمیستور چیست؟

 

ترمیستورها  در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند ، اما نقش مهمی در انتقال گرما و آب داغ در وسایل گرمایشی  مدرن شما ایفا می کنند ،

اما ترمیستور به طور دقیق چیست؟

ترمیستور از دو کلمه "حرارتی" و "مقاومت" تشکیل شده است و جزء الکتریکی است که مقاومت داخلی آن با تغییر دما تغییر می کند. آنها معمولاً از اکسیدهای فلزات مانند کبالت ، نیکل ، مس و منیزیم ساخته می شوند. فلزات از طریق واکنش شیمیایی اکسید می شوند ، به یک پودر خوب تبدیل می شوند ، فشرده می شوند و سپس در دمای بسیار بالا قرار می گیرند. سپس آنها را در یک جزء الکتریکی قرار می دهند ، با یک سر در معرض منبع گرما ، و سر دیگر با اتصال الکتریکی.

انواع مختلف ترمیستور

 

ترمیستورها در دو نوع ضریب دمای منفی (NTC) و ضریب دمای مثبت (PTC) وجود دارند.

 

ترمیستورهای NTC

 

اینها با افزایش دما به طور نسبی مقاومت را کاهش می دهند ، برای مثال 25 درجه سانتیگراد از 12000 اهم شروع به کاهش می کند ، به 55 درجه سانتی گراد در 4000 اهم می رساند. با افزایش دما ، مقاومت کاهش می یابد.

ترمیستورهای معمولی NTC

 

مقاومتهای شروع معمولی در محدوده 12-15000 اهم (12-15 کیلو اهم) هستند که هنگام جوشاندن به 900 اهم کاهش می یابد.

 

ترمیستورهای PTC

 

این برعکس NTC است ، زیرا دما با افزایش دما به طور نسبی افزایش می یابد. آنها به عنوان یک NTC یکسان هستند ، فقط رفتارهای متفاوتی دارند.

ترمیستور PTC ،

 

از شروع 10 درجه در 800 اهم ، تا 90 درجه در 1600 اهم. اینها کمتر از ترمیستورهای NTC رایج هستند.

 

 

کجا نصب شده اند؟

 

آنها می توانند در چندین مکان قرار گیرند ، اما عموماً روی لوله های جریان و برگشت قرار دارند یا در قسمت پایین دیگ بخار ، داخل محفظه احتراق یا روی لوله های خروجی مبدل حرارتی متصل شده اند. برخی از آنها ترمیستورهای "مرطوب" هستند ، به این دلیل که در تماس با آب هستند ، برخی دیگر در جایی که به لوله متصل شده اند "خشک" هستند و گرمای منتقل شده به لوله را حس می کنند. برخی از دیگهای بخار دارای ترمیستور جریان و بازگشت هستند ، برخی از آنها نیز روی لوله خروجی آب گرم خانگی قرار دارند. برخی از کندانسورهای مدرن همچنین دارای ترمیستور هستند که دمای گازهای دودکش را بررسی می کند.

کنترل دما

 

ترمیستورها در ارتباط با پتیتومتر کاربر (دستگیره های کنترل دیگ بخار برای دما) و برد مدار چاپی (PCB) کار می کنند. یک جریان مستقیم کوچک از طریق پتانسیومتر به ترمیستور ارسال می شود و PCB می داند که آیا بسته به افت ولتاژ کوچک ناشی از تغییر جریان ، گاز بیشتری یا کمتر برای رساندن آب به دمای مناسب می دهد یا خیر.

سایر عملکردهای ترمیستور

 

برخی از خواندن ترمیستورها نیز برای اطلاع از دیگ بخار استفاده می شود که آیا وقتی دما بسیار سرد می شود روشن می شود یا خیر. این به عنوان محافظت در برابر یخ زدگی شناخته می شود و هنگامی که مقاومت مقاومت به زیر یک نقطه مرجع خاص می رسد ، دیگ آتش می گیرد. برخی از ترمیستورها برای نظارت بر عملکرد ضد مقیاس ، موسوم به پمپ بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند ، که به موجب آن پمپ تا زمانی که دما به دمای تنظیم شده کاهش پیدا نکند ، به کار خود ادامه می دهد.

آزمایش ترمیستورها

 

ترمیستور در دمای معینی مقاومت خاصی را نشان می دهد. بنابراین ما می توانیم دو قطعه را با مولتی متر برای خواندن اهم روی اجزا آزمایش کنیم و خواندن را با نمودارهای سازندگان در دمای فعلی مقایسه کنیم. با گرم شدن دستگاه ، می توانیم آزمایش دیگری نیز انجام دهیم تا ببینیم آیا مقاومت بر این اساس بالا یا پایین می رود.

 

نمودار خواندن ترمیستور معمولی

 

 

مهم است که هنگام آزمایش چک کردن سیم ها را فراموش نکنید ، زیرا یک سیم خراب یا معیوب که به ترمیستور متصل می شود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. شما می توانید پیوستگی دو سر را مورد آزمایش قرار دهید یا ترجیحاً ترجیحاً سیم ها و ترمیستور را برای مقاومت به عنوان یک تست ترکیبی آزمایش کنید. نمایندگی پکیج ایران رادیاتور  یعنی به جای جدا کردن سیم ها در ترمیستور ، مقاومت در سر دوشاخه را که به PCB متصل می شوند اندازه بگیرید.

ترمیستورهای یک سیم

 

برخی از تولید کنندگان ممکن است از ترمیستور یک سیم مانند Vaillant استفاده کنند. این فقط یک ترمیستور استاندارد NTC است ، اما زمین دیگ بخار سیم دوم است. بنابراین برای آزمایش ، فقط مقاومت بین زمین و ترمیستور را اندازه گیری کنید.

مراقب باش

 

مانند تمام آزمایشات الکتریکی ، لطفاً مطمئن شوید که قبل از تست اجزای تست مرده ، برق را جدا کرده اید ، آزمایش مقاومت از طریق ترمیستور نیازی به برق ندارد ، بنابراین ایمن باشید!